Versgebakken blokovulatiekoekjes

enqueteElk blok word je als student verleid de vakken en docenten te evalueren. Eindelijk de kans om ongegeneerd aan te geven wat je van al dat huiswerk vindt en hoe leuk die ene docent stiekem toch wel is.

De ervaring leert echter dat studenten ín de les duidelijk niet op hun mondje zijn gevallen (“meneer, dit is echt mijn lievelingsvak”, “die collega van u is wel echt een toffe appel”), maar zodra het anoniem is nogal verlegen worden. iPad’s, boekenbonnen, auto’s en eeuwige roem, niks helpt. En daarom gaat er een aantal dingen veranderen vanaf dit blok.

Zoals: Michaels zelfgemaakte koekjes van eigen deeg! Maar eerst even serieus. Een mogelijke reden voor de lage respons is de keuzestress. Vragen als ‘geef een cijfer op een schaal van 1 tot 10’ leiden toch tot moeilijkheden. Daarom gaan we de antwoordmogelijkheden aanpassen:

Beoordeel de docent op een schaal van 1 tot 10

  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Verder zorgen open vragen misschien wel voor hersengekraak, maar het is natuurlijk ondoenlijk om zo uit het niets een antwoord te formuleren. Daarom gaan we studenten een beetje op weg helpen, door de antwoordmogelijkheid alvast af te bakenen en de evaluator op weg te helpen:

  • Waarom vind je dit vak ook zo bijzonder interessant, net als al je medestudenten?
  • Dit is toch werkelijk een fascinerend blok, vind je niet?
  • Je bent het toch wel met ons eens dat we op de JHS eigenlijk geen slechte docenten hebben?
  • Fijn hè, dat je slechts een paar pagina’s uit het boek hebt hoeven leren?

Ten slotte gaan we de mogelijke antwoorden bij de meerkeuzevragen eenduidiger maken, zodat de evaluatie nog sneller ingevuld kan worden. Een voorbeeld:

Zou je deze minor aan een andere student aanraden?

  • Ja
  • Natuurlijk
  • Uiteraard
  • Volgens mij is de pindakaas op

Laatste puntje van aandacht: uiteraard streven wij naar positieve beoordelingen. Immers, van negativisme wordt niemand vrolijk. Daarom worden er voortaan enkele vragen gesteld om te achterhalen of je wel op het voor jou geschikte moment gaat evalueren. Zo stellen wij enkele vragen over het aantal uren dat je hebt geslapen (meer is beter), de cijfers die je al terug hebt gekregen (hoger is beter) en de periode van de maandelijkse cyclus (van je vriendin, in het geval je een man bent). Om die reden hebben wij ook de term blokevaluatie gewijzigd.

Vul dus nú de blokovulaties in en win Michaels zelfgemaakte blokovulatiekoekjes van eigen deeg (ja, alleen studenten maken kans)! En dan niet zo chemisch als onderstaande banner, waar je op moet klikken voor een verrassing.

Blackboard header JHS_2

 

 

Deze blog is ook verschenen op de website van de Juridische Hogeschool.

Afbeelding: © Craig Parylo

Reacties

  1. zegt

    Niet gezien aan die gigantische hoeveelheden ‘traffic’ vanaf hier ;-). Maar serieus, dat ik niet vaak reageer (heel erg niet des-bloggers, je sais) betekent natuurlijk niet dat ik ze niet lees en niet leuk vind.

    En vier keer ‘niet’ in een zin is veel :-\

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *