Tactische bijdehandjes die jou te slim af zijn

Deur gezicht*klop klop*

Ja?

[…]

JA?

[…]

BINNEEEEEN.

Langzaam, heel langzaam, gaat de deur open. Ik denk omdat de veroorzaker bang is de deur te ontwrichten. Een verlegen hoofd kijkt voorzichtig om de hoek, alsof hij verwacht dat er op dit moment een enge, duistere samenzwering van docenten plaatsvindt.

“Meneer, mag ik u iets vragen?”

Verlegen studenten, ik vind ze leuk. Vooral als je ze dan nog even extra uitdaagt door te reageren met “dat doe je al”. Maar dat doe ik dus niet, want voor je het weet heb je een reputatie als ‘die irritante leraar die zo bijdehand doet’.

“Natuurlijk! Als het maar niet over het tentamen gaat, want dan zeg ik natuurlijk niets.”

“Nee hoor, ik heb gewoon een taalvraag. Ik vroeg mij af of het ‘een aantal jaar’ of ‘een aantal jaren’ is. Weet u dat?”

Ah leuke vraag. Taalgevoelsmatig zou ik de voorkeur geven aan een aantal jaar, want met ‘een aantal’ geef je eigenlijk al aan dat het er meer zijn. ‘Een aantal jaren’ zou dan dubbelmeervoud zijn. Aan de andere kant zeg je ook ‘een aantal minuten’ en niet ‘een aantal minuut’. Lastig en machtig interessant, die Nederlandse taal.

Enfin, dit alles interesseert jou als lezer vast niets. Terug naar het verhaal dus.

“Wat mij betreft mag het allebei, als je maar consequent bent.”

“Oké, dank u wel meneer!

“Maar heb je dat in je tentamenbrief gezet dan?”

Een moment van stilte volgt, waarin de studenthersenen werken in een tempo waarvan ik hoop dat het tijdens de tentamens ook zo is. Na vijf seconden belangen, mogelijkheden, gevolgen en consequenties afwegen volgt dan toch een antwoord.

“Haha, heeft u mij toch nog bij het tentamen geholpen!”

Slim, heel slim. Maar de brutaliteit! Had dat bijdehandje mij mooi tuk, in plaats van ik hem. Ze ontwikkelen zich schijnbaar waar je bij staat. Hij komt binnen als timide, verlegen studentjongetje en verlaat de ruimte als brutale, volwassen kerel. Kan ik nu zeggen dat ik heb bijgedragen aan zijn ontwikkeling?

Hoe dan ook, ze zijn me te slim af, maar ik vind ze nog steeds leuk.

 

Zo nu en dan plaats ik een onderwijsartikel over inspirerende werkvormen, afwisselende lessen, bruikbare opdrachten, de (gevoelsmatige) kloof tussen theorie en praktijk en zelfreflectie. En gewoon mijn ervaringen als (beginnend) docent op het hbo.

 

Afbeelding: © Bubblews

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *