Er waren eens een leeuw en een beginnend hbo-docent…

WelpjesEr was eens een beginnend hbo-docent… Nee, laat ik anders beginnen.

Er was eens… een jonge leeuw die voor het eerst voor een troep hongerige welpen werd gezet. Niet als voer, maar met een opdracht: jij bent de leeuw en moet de welpen (op)voeden. Drie maanden later blijkt dit dierlijk instinct om de toekomstige koningen te laten groeien en bloeien wel degelijk aanwezig, maar het is nog niet zo vanzelfsprekend en makkelijk als het soms lijkt. Want hoe zorg je dat ze tot zich nemen wat jij aanbiedt? En hoe houd je de troep welpen compleet?

Een verhaal gehuld in vaagheden en vol metaforen? Misschien, dus laat ik iets concreter worden.

Je bent jong, onervaren, ambitieus en zit vol ideeën. Oké, over dat jonge kun je met de dag meer discussiëren en ervaring doe je dagelijks op, maar het ambitieuze en van ideeën overstromende hoofd is er echt. En dus besluit je te reageren op die vacature en sta je ineens voor een groep hbo-rechtenstudenten. Uitdaging!

Die uitdaging (doceren dus) blijkt een vak apart te zijn, maar dat wist ik eigenlijk al. Een groep (meer of minder) leergierige studenten iets bij willen brengen is één, maar dat ook succesvol kunnen is een tweede. Hbo-studenten Recht overtuigen van het feit dat taal en communicatie essentieel zijn voor een goede jurist is een hele opgave: “Ik studeer toch HBO-Recht en geen Nederlands?” en “Wat boeit die spelling? Je begrijpt me toch?” zijn geen uitzonderingen. Als ze überhaupt de motivatie hebben om bij de les aanwezig te zijn.

Yes, we I can do it (anders)
Dat moet, kan en wil ik anders. Hoe? Door bij mijzelf te beginnen. Zelfreflectie, onderwijsvernieuwing en activerende werkvormen: zo maar wat termen die voorbijkomen tijdens evaluaties, cursussen en opleidingsdagen. Het zijn woorden naar mijn hart, omdat ik van mening ben dat 90 minuten uitsluitend passief luisteren niet bijdraagt aan je kennisopvoeding. En als docent ben jíj degene die daar verandering in kan aanbrengen, of in ieder geval het juiste klimaat hiervoor creëert.

Maar het is dus lastig, zo is mijn ervaring. Daarom ga ik bewust en actief aan de slag met mijn lesvoorbereiding en -reflectie: kijken wat (minder) goed gaat tijdens mijn lessen, hoe ik studenten (meer) bij de les kan betrekken, wat studenten graag willen (van mij en de les), en of er misschien betere alternatieven zijn te vinden buiten de gebaande paden. Eigenlijk is mijn doel dus tweeledig: ‘gewone’ onderwijservaring opdoen, maar ook kijken of er méér in zit dan er nu uitkomt.

Ik heb jouw ongezouten mening en geweldige advies nodig
Klinkt ambitieus en als een goed idee, toch? Heb ik die eerder genoemde eigenschappen in ieder geval aangetoond! Veel ideeën en informatie is online te vinden, maar ik schakel graag jou als collega-docent, onderwijskundige, student, vriend of andere betrokkene/geïnteresseerde ook graag in! Deel, like, reageer en denk dus elke maandagavond met mij mee, zodat we van elkaar kunnen leren! Ik zou het leuk vinden.

Elke maandagavond plaats ik een onderwijsartikel over inspirerende werkvormen, afwisselende lessen, bruikbare opdrachten, de (gevoelsmatige) kloof tussen theorie en praktijk en zelfreflectie. En gewoon mijn ervaringen als (beginnend) docent op het hbo.

Afbeelding: © sxh.hu / thadz

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *